12 Bijbelteksten over de natuur

Als je al eerder een blog van mij hebt gelezen, dan weet je dat ik mijn best doe om duurzamer te leven. Daarnaast ben ik ook christen. Ik merkte dat ik meer vanuit mijn geloof naar het duurzaamheidsverhaal wilde kijken. Dus niet vanuit angst of verantwoordelijkheidsgevoel richting de natuur of voor mijn dochter, maar even terug naar de basis. Mijn basis. En die is gebaseerd op de Bijbel. Daarom zocht ik Bijbelteksten over de natuur op, die me helpen om mijn geloof en duurzaam leven dichter bij elkaar te brengen.

Liever luisteren dan lezen? Ik maakte een podcast van deze blog.

Genesis 1

De eerste Bijbeltekst over de natuur staat meteen aan het begin van de Bijbel. Die begint namelijk met de creatie van de natuur. In Genesis 1 staat het scheppingsverhaal. God maakte de hemel en de aarde met grote zorgvuldigheid. En Hij zag dat het goed was. God maakte de natuur goed en mooi. Voor mij een teken dat God het belangrijk vindt hoe Zijn aarde erbij staat. Vervolgens maakt Hij de mens om te zorgen voor de aarde. En dat geldt nog steeds. Uit Genesis 1 lees ik dat ik mijn uiterste best moet doen om het goede en mooie van de schepping te beschermen en te bewaren.

Genesis 3

Één van de meest tragische Bijbelteksten over de natuur: het verhaal van de komst van het kwaad op aarde. De Bijbel noemt dit de zondeval. De mens wil zelf bepalen wat hij doet en pakt fruit van net die ene boom waar hij niet aan mag zitten. De vrouw eerst en daarna de man. Met als gevolg dat de aarde vervloekt is om wat de mens gedaan heeft. Vanaf dat moment lijdt de aarde onder het handelen van de mens. En daarin is weinig veranderd. We doen graag wat we zelf willen en dat heeft desastreuze gevolgen voor onze natuurlijke leefomgeving. Het duurzamer leven betekent genoegen nemen met minder, consuminderen. Ben ik niet zo goed in, maar ik weet donders goed dat het de enige manier is.

Genesis 6

In Genesis 6 staat het overbekende verhaal van Noach. Dit verhaal komt in allerlei variaties terug bij heel veel religies. De Bijbel vertelt dat God genoeg had van het gedrag van de mensen en hen ervoor ging laten boeten. Alleen Noach mocht blijven leven. Samen met, let wel, een hele ark vol dieren! Van elke soort een mannetje en een vrouwtje. God vond zowel de mens als de dieren belangrijk om te laten overleven. Na de vloed maakte God een afspraak, een verbond, met de hele aarde. Niet alleen met de mens. God beloofde dat hij de aarde nooit meer zo zou straffen. De mensheid kreeg een tweede kans, die hij niet goed (heeft) benut helaas. Maar het is nog niet te laat. Laten we net zoveel zorg dragen voor de dieren als God deed bij Noach.

Leviticus 25

Dit hoofdstuk staat in een boek van wetten en regels. God gaf die aan het Joodse volk om goed voor elkaar én het land te zorgen. In Leviticus 25 staat dat het land één keer in de zeven jaar moet rusten. Het land moet een heel jaar lang bijkomen, zodat het er daarna weer zes jaar tegen kan. Wat er in dat rustjaar op het land groeit, is voor iedereen. Voor de mensen, het vee én voor de wilde dieren. Uit dat hoofstuk blijkt ook, dat als je naar God luistert, je daar buitengewoon voor beloond wordt.

Voor ieder die zich afvroeg, of hij wel genoeg te eten had in dat zevende jaar, had God deze boodschap: Ik zal jullie in dat zesde jaar een oogst geven die genoeg is voor drie jaar; het zevende jaar rust, het achtste jaar zaaien, het negende jaar oogsten. Een flinke les in leven uit geloof. En dan staat er nog iets bijzonders in Leviticus 25. Het land mag alleen verpand worden, niet verkocht. Want: het land is van Mij, zegt God, en jullie zijn vreemdelingen, die bij Mij te gast zijn. Uit dit hoofdstuk blijkt dat goed zorgen voor de aarde een opdracht is voor de mensheid.

Job 38-42

Het verhaal van Job komt ook in veel andere religies voor. De steenrijke Job wordt straatarm. Zijn vrienden komen hem vertellen dat het zijn eigen schuld is. Aan het eind van het boek staan veel Bijbelteksten over de natuur. God komt bij Job langs en vertelt over Zijn macht in de niet-menselijke natuur. God praat over de wilde dieren, niet over het vee. Daaruit trekt Trees van Montfoort de conclusie dat de wereld niet alleen om mensen draait. Wat is onze rol binnen het hele ecosysteem? Dat is één van de vragen die uit Job naar boven komt en die nu heel actueel is.

Psalm 8

Ik ben moeder én ik ben dol op kindermuziek. Ik ben grootgebracht met ontzettend veel muziek en ik zie het plezier in muziek ook weer terug bij mijn dochter. Daarom hier Psalm 8 voor kinderen.

Heer, onze Heer, psalm 8

Nergens in de Bijbel staan zoveel Bijbelteksten over de natuur als in de Psalmen. Psalm 8 gaat over de macht van God en de schoonheid van de natuur. God heeft het werk van Zijn handen aan ons toevertrouwd en zelfs aan onze voeten gelegd. Dat brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Iets wat aan je voeten ligt, kun je kapot trappen. Je kunt het ook oppakken en er goed voor zorgen. Ik moet daarbij ook denken aan wat Jezus zegt: aan wie veel toevertrouwd is, zal des te meer teruggevraagd worden (Luk. 12:48).

Psalm 24

De aarde is van God en alles wat er leeft ook. God maakte de aarde uit niets. De aarde is van Hem, niet van ons. Hoewel, in Psalm 115 staat juist dat God de aarde aan de mensen heeft gegeven. Spreken deze teksten elkaar tegen? Je kunt het vergelijken met mijn dochter, die praat over haar huis. Het huis is natuurlijk niet van haar; het is zelfs niet eens van ons. Het is van onze verhuurder. Zo moet je deze teksten ook opvatten. Wij hebben de aarde te huur. En iets wat je te huur hebt, moet je na de huurperiode in de originele staat achterlaten. Ga er maar aan staan …

Lees ook: waar komt Halloween vandaan?

Psalm 104

Psalm 104 is een lied vol met beelden uit de natuur. Het vertelt ons hoe God ervoor zorgt dat de dieren op tijd eten krijgen. De bergen krijgen water, zodat het land vruchtbaar wordt en mens en dier te eten hebben. Ons eten komt van God én van de aarde.

Bijbelteksten over de natuur

Jeremia 12

Hoe lang zal de aarde nog treuren? Zullen gras en bloemen verdorren? Het vee en de vogels komen om door de wandaden van haar bewoners. Dit is één van de Bijbelteksten over de natuur in mineur. Het land spiegelt het gedrag van de mensen. Het werkt als een soort barometer. Het gaat in dit hoofdstuk wel verder dan alleen niet goed zorgen voor de natuur. De mensen, tegen wie dit gezegd wordt, doen alles wat God verboden heeft. En dan krijg je dus dit. Dat maakt me enerzijds bang en anderzijds gemotiveerd. Bang, omdat ik denk: we roepen het over onszelf af dat er straks geen aarde meer is. Gemotiveerd, omdat ik weet dat als je wel luistert naar God, het uiteindelijk goed met je zal gaan. Hoe dan ook, waar dan ook.

Jeremia 29

Wij, mijn andere helft en ik, denken vaak na over hoe we meer lokaal en minder globaal kunnen denken. Maar dat heeft nogal wat gevolgen. Onze familie woont namelijk door het hele land. En wat doe je dan? Spreek je die alleen via Zoom? Jeremia 29 laat me zien dat God wil dat we ons wortelen op de plek waar we zijn en voor die plek zorgen. Ook als je deze plek niet zelf koos of liever ergens anders zou wonen. Ook als je familie verder weg woont en je een huurhuis hebt met een joekel van een verwaarloosde tuin. Inmiddels niet meer trouwens. 😉

Romeinen 8

Hier kom je Genesis 3 weer tegen: het lijden van de schepping door de schuld van mensen. De schepping is ten prooi aan zinloosheid. Je voelt de wanhoop. Maar Romeinen 8 gaat verder. Er is hoop in het lijden, de natuur kan bevrijd worden uit het bestaan dat uiteindelijk altijd uitloopt op de dood. De aarde zal dezelfde vrijheid krijgen als de kinderen van God. Hoe mooi!

Bijbelteksten over duurzaamheid

Kolossenzen 1

Ga er maar aan staan, typte ik bij Psalm 24. Dat kunnen we niet. We kunnen de aarde niet weer zo maken zoals die was aan het begin. Daarvoor is er al teveel gebeurd. Maar, daar is een oplossing voor gekomen. Iemand is daarvoor gekomen: Jezus. In Kolossenzen 1 staat dat Jezus er al was voordat de aarde bestond. Door Hem en voor Hem zijn de hemel en de aarde gemaakt. En door Zijn sterven en opstanding is de relatie tussen God en alles wat in hemel en op aarde leeft hersteld.

Er staan nog veel meer teksten in de Bijbel die helpen bij een duurzamer leven. Heb jij nog een mooie Bijbeltekst over de natuur? Laat het me hieronder weten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *